Subscribe:

Ads 468x60px

Monday, May 4, 2009

:: AYAM MASAK LEMAK CILI API SWEILEH ::

Namanya ayam masak lemak cili api sweileh sebabnya resipinya dah sedikit berubah dari idea asal kak ngah saya (actually dari belah suaminya, org Kuala Pilah). Biasalah bila dah duduk sini, banyak masakan terpaksa digodek sendiri sementelah barang2 yang diperlukan tiada terdapat di bumi Amman ni.. ;)

Jadi, saya sukalah buat ikut selera saya.. erm, sesiapa yang nak try, ahleen.. kot2 tepati citarasa..?

Bahan-bahan:

-Ayam (setengah ekor)
-cili api merah@hijau (saya campurkan sbb nak bg warna lain sikit)
-santan ( agak2 balance dgn ayam)
-kacang panjang (saya guna yg frozen sbb ada yg ni je kat sini)
-beberapa biji buah karaz (ceri muda)
- 2 btg serai dititik
- satu sudu kecil serbuk kunyit
-garam dan gula secukup rasa

Cara-cara:

- Ayam dipotong sederhana
- cili api diblend halus atau ditumbuk
-buah karaz dibuang biji dan dibelah 2
-masukkan cili api bersama santan dan serai dalam periuk dan masak
-bila dah mendidih, masukkan ayam tadi hingga agak2 dah nak masak dagingnya
-then masukkan pula serbuk kunyit dan kacang panjang tadi bersama buah karaz
-masukkan garam dan gula secukup rasa
-dah ok rasanya, tutup api
-ok, dah siap pun, boleh dihidang bersama sambal belacan etc.. hiii

No comments:

Popular Posts

Carrot