Subscribe:

Ads 468x60px

Tuesday, May 12, 2009

:: SUP AYAM UMMI ::

Masakan sup sudah menjadi masakan favourite saya.. termasuklah anakanda dan suami saya.. bukan saja mudah dan ringkas, malah salah satu makanan kesihatan!
asalnya, resipi ni saya belajar dari mak saya ms muda2 dulu..hihi.. tanpa guna rempah sup dah.! tp adalah sikit saya ubah2 ikut selera sendiri.. lps pengalaman kerja bersama abg ipar di kedai makannya.. ;)




Bahan-Bahan:
- setengah ekor ayam dipotong 12
- 2 biji bawang besar dipotong bulat2
- 4 biji bawang putih di tumbuk kasar
- 3 inci halia dibelah 2
- satu sudu kecil serbuk lada hitam
- rempah 4 sekawan
- lobakdipotong bulat2 atau kentang dipotong 4 (optional nk byk mana)
- sedikit minyak untuk menumis
- separuh lemon
- garam dan gula secukup rasa
- air secukupnya
- daun sup


Cara-cara:
- tumiskan bawang putih bersama rempah 4 sekawan dan serbuk lada hitam
- dh naik bau, masukkan air dan halia
- then masukkan ayam
- pastu masukkan kentang@lobak dan bawang besar td
- masukkan garam gula
- perahkn air lemon
- akhir sekali bila dah empuk, masukkan daun sup
- tutup api, siap!!
- makan dengan sambal kicap! sodappp :D

No comments:

Popular Posts

Carrot