Subscribe:

Ads 468x60px

Saturday, May 9, 2009

IKAN TILAPIA MASAK ASAM REBUS ::

Assalamu'alaikum wrt...

Hari ini saya nak berkongsi pula masakan yang sesuai untuk orang dalam berpantang. Actually hari ini saya buatkan untuk kawan saya, Shila di sini yang sedang berpantang selepas melahirkan anak perempuan pertamanya kelmarin :)

Masa saya berpantang setahun lebih yang lepas di sini juga tanpa keluarga terdekat, saya masak masakan inilah.. :D



Bahan-bahan:
- 2 ekor Ikan Tilapia dibuang sisiknya
- 1 biji Bawang besar dihiris
- 4 biji bawang putih dihiris
- 3 inci halia dihiris
- 1 biji cili merah dibelah dua dan dihiris memanjang(optional)
- satu mangkuk kecil air asam jawa
- 1 biji tomato dihiris 6@4
- sayur sawi cina
- zahrah (brokoli putih, apa namanya?ms nk tulis nilah tak ingat.huhu)
- 2 biji lobak dihiris bulat2
- gula dan garam secukup rasa
- air

Cara-Cara:
- Masukkan kesemua bawang2,halia dan lobak ke dalam kuali@periuk bersama air
- dah mendidih, masukkan pula ikan, air asam jawa, garam dan gula
- then masukkan pula zahrah
- dah mendidih, masukkan sawi dan tomato dan cili merah tadi. biarkan hingga mendidih dan kesemua bhn masak.
- siap. as simple as that! :)

No comments:

Popular Posts

Carrot